Bespreking boek 1

10/10/2016

Hallo iedereen. In dit blog bericht ga ik mijn eerste boek van dit schooljaar bespreken. Ik ga hier twee recensies vergelijken met elkaar en met mijn eigen mening.
Het boek dat ik gekozen heb om te analyseren is een Chick Lit en Woman Fiction genaamd "Ontdekt! Dagboek van een aanstromend model". Het is geschreven door Tiny Fisscher, uitgegeven in 2005 door Moon. Het is het eerste deel van een hele serie boeken die het verhaal vertellen over Steph, een beginnend model, dat in mijn boek dus ontdekt wordt. Hieronder de twee recensies die ik gekozen heb.

http://www.scholieren.com/boekverslag/61939
http://www.scholieren.com/boekverslag/69527


Ik heb dit boek gelezen tijdens een vakantie, het is een luchtig boek en leest heel vlot als je wat ontspanning zoekt. Het boek gaat over Steph een jong meisje dat haar weg zoekt in het leven en het moeilijk heeft op school. Op een dag wordt ze gescout als model en zo komt ze in veel speciale situaties terecht zoals bijvoorbeeld een reis naar Japan.
Met de eerste recensie ben ik het volledig eens. Het verhaal laat het dubbel leven van Steph zien, hoe iemand zich zo ongelukkig en alleen kan voelen op school maar zich tegelijk ook zo amuseren met een hobby als model. Het laat beide kanten van het leven zien, de goede en de slechte. Als ze van school veranderd verbeteren die gevoelens van eenzaamheid en ongewenstheid wel, maar toch zou ze dagdagelijks liever alleen als model functioneren. Iets waar ze vroeger alleen van kom dromen of zelfs niet over nadacht. Ik vind het ook leuk om een kijkje te krijgen in die wereld, waar we misschien veel over horen in de media, maar toch niet zoveel over weten.
In de tweede recensie kan ik mij ook vinden omdat er gezegd wordt dat het verhaal wat saai kan worden als ze steeds maar weer naar castings gaat. Achteraf komt er wel variatie door haar reis naar Japan en het veranderen van school. Het verhaal zou iets beter geweest zijn moest er dieper ingegaan zijn op haar gevoelens en ervaringen. Het is dan ook niet ingewikkeld geschreven en heeft kortere zinnen. Ook ben ik het eens met het feit dat dit boek zeker geen aanrader is voor jongens.
Beide recensies kaarten aan dat de gebeurtenissen wel verrassend kunnen zijn en het boek een leuke afwisseling is van iets drogere lectuur. In het algemeen heb ik wel genoten van dit boek, alhoewel ik geen andere boeken van de reeks meer zou lezen omdat dit niet echt mijn boeken -en schrijfstijl is.

Tot de volgende!
Nath

Post a Comment

Latest Instagrams

© Nathalie Van Hauwe. Design by Fearne.